Filtru de Particule

DPF (Diesel particulate filter) sau FAP (Anti-particulate filter) este un sistem mecanic specific motoarelor turbo diesel ce colecteaza in mod continuu particule de carbon din gazele de esapament in structura filtrului de particule si le arde in timpul procesului de regenerare. Regenerarea este un proces de autocuratare automata, controlata direct de catre ECU. Procesul de regenerare presupune continuarea procesului de ardere în filtru. Continuarea arderii în galeria de evacuare, în filtru, se poate face prin două moduri:

  • utilizarea unui injector adițional pe galeria de evacuare (al 5-lea injector)
  • divizarea injecției de combustibil și întîrzierea post-injecției

In timpul functionarii motorului se acumuleaza in filtru depuneri de particule si cenusa care, treptat, conduc la colmatarea lui, devenind necesar din cand in cand procesul de regenerare, de fapt o ardere a acestor depuneri din care rezulta o cantitate mica de cenusa. Intregul proces este gestionat de centrala de control a motorului (ECU), pe baza semnalului primit de la o serie de senzori. Este monitorizata atat temperatura gazelor de evacuare in diverse puncte ale traseului (pentru a preveni deteriorarea catalizatorului si pentru a mentine temperatura optima in timpul procesului de regenerare), cat si presiunea gazelor in amonte si in aval de filtru, factor determinant in stabilirea gradului de incarcare a acestuia si care dicteaza necesitatea regenerarii.

Exista doua tipuri de sisteme:

  • filtre de particule catalitice fara aditiv
  • filtre de particule cu aditivare
Filtru de particule Audi

Filtrul de particule catalitic fara aditiv, beneficiaza de o structura ceramica ce contine metale nobile, cu efect dublu. Arderea reziduurilor are loc la temperaturi mari de cca. 600° C, temperatura care se obtine printr-o strategie specifica a ECU. Acesta comanda injectarea unei cantitati suplimentare de combustibil, inchiderea supapei de recirculare a gazelor de ardere (EGR), o presiune marita suplimentar, iar in uneori creste solicitarea motorului prin comanda unor consumatori electrici de putere mare.  Se realizeaza o transformare treptata si lina in CO2 a particulelor de carbon si cenusa depuse in catalizator. Procesul de regenerare se declanseaza automat la o temperatura cuprinsa intre 350 – 500 °C, fara a necesita masuri suplimentare, in special la rularea pe autostrada. Numai in cazul utilizarii mai indelungate cu nivel redus de sarcina (de exemplu in traficul urban) la fiecare 1.000 pana la 1.200 kilometri, prin intermediul unei majorari active a temperaturii gazelor de esapament pana la aproximativ 600 °C, este asigurata o regenerare suplimentara a filtrului de particule.

Audi TDI DPF

In cazul sistemelor de filtrare cu aditivare, aditivul este utilizat pentru reducerea temperaturii de aprindere a calaminei la aproximativ 500 °C si permite filtrului sa se regenereze de 4 ori mai repede decat in cazul sistemelor catalitice. In functie de stilul de condus, este necesara o regenerare la fiecare 500 pana la 700 km. Aditivul este clatit automat la fiecare alimentare cu carburant pentru a ajunge în rezervorul de carburant. Aditivarea asigura o eficienta optima indiferent de conditiile de sofat si un consum redus de carburant. Un litru de aditiv este suficient pentru o cantitate de aproximativ 2.800 de litri de carburant.

Filtrul de particule este un sistem consumabil cu durata de viata garantata de producator intre 120.000-180.000km. Trebuie retinut ca prin curatare chimica sau cu jet de apa un filtru de particule nu se curata si aceasta operatiune este inutila. Nu faceti decat o amanati pentru o perioada scurta de timp schimbarea sau eliminarea completa a filtrului de particule. In tot acest timp, regenerarile vor fi mult mai dese si riscul sa apara alte probleme la motor mult mai mare.

1 thought on “Filtru de Particule”

Comments are closed.